Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
2040321204   Didàctica del Plegat per a Educadors
2017-2018   Jornada / Jornades. Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   20/10/2017 - 22/10/2017 (20 hores) de 9:00h a 20:00h
   ESC Jungfrau
   c. Vila Vall-Llebrera, s/n (Badalona) 
  
Format   Presencial
Organització   Servei Educatiu Badalona
  
  
  
Accessos   Veure Plànol
Inscripció   12/09/2017 - 26/09/2017
  
Descripció i   Metodologia:   El plegat no és només una activitat de lleure infantil o un art reservat als que tenen aquesta habilitat, sinó sobretot un mitjà de desenvolupament educatiu per a totes les persones. La transmissió d’aquesta activitat durant segles ha estat possible perquè tant la seva tècnica com la seva didàctica han estat dos elements inseparables.

Des del 2015 cada any es realitzen a Badalona les Jornades APLEC de Didàctica del Plegat per Educadors, concebudes bàsicament per aprendre a ensenyar a plegar. Així doncs, aquesta activitat va destinada a educadors actius, així com a estudiants de ciències de l’educació, o persone majors d’edat (independentment dels seus coneixements sobre el plegat ), que tinguin un interès sobre l’aplicació pedagògica del plegat.

Aquesta activitat està reconeguda dins el Pla de Formació del professorat de Badalona i pretén introduir, enriquir i promoure la didàctica del plegat a l’ensenyament, a través de la transmissió i intercanvi d’experiències, de manera que cada educador descobreixi les seves pròpies sol.lucions, trucs, mètodes, idees i projectes segons cada situació educativa i les seves possibilitats.
  
Objectius   1.- aprendre a ensenyar a plegar
2.- introduir, enriquir i promoure la didàctica del plegat a l’ensenyament de manera que cada educador descobreixi les seves pròpies sol.lucions, trucs, mètodes, idees i projectes segons cada situació educativa i les seves possibilitats
3.- afavorir l'intercanvi d'experiències del plegat en l'àmbit pedagògic i la discussió entre educadors plegadors
  
Continguts   1. ABC. Tot el que hauria de saber un educador amb poca o cap experiència en l’ús del plegat a l’ensenyament: origens del plegat, models bàsics, símbols del plegat, tipus de paper, bibliografia útil, planificació d’una classe, nivells de dificultat, aplicació del plegat al currículum escolar, etc…
2. Tècniques. Des del segle XVI, la transmissió de l’art del plegat a Europa no es basava en l’ensenyament de models per repetir-los, sinó en el coneixement de les diverses tècniques del plegat, les quals combinades permetien desenvolupar la creativitat i la fantasia dels que les aprenien i les exercitaven.
3. Plegat per a tothom. El plegat no és una activitat exclusiva per a persones destres de naixement, sinó un suport físic, mental, emocional i socialment inclusiu, per a totes les persones, independentment de les seves limitacions o situacions.
4. Matemàtica. L’experimentació abstracta i espaial a través del plegat converteix la matemàtica en un repte i en un joc divertit, estimulant la capacitat de raciocini i l’interès de l’alumne per l’aprenentatge d’aquesta matèria tradicional.
5. Projectes. Més enllà de programar una classe stàndard de plegat, la papiroflèxia es pot aplicar també a múltiples projectes dinàmics i happenings com un concurs d’avions de paper, una obra teatral o en activitats artístiques com un mural decoratiu o reivindicatiu.
6. Instruccions. Per donar suport a tot el que es grava a la memòria i que després sembla que s’oblida, no n’hi ha prou amb l’exercici repetitiu del plegat. Cal aprendre a confeccionar instruccions didàctiques al servei de la persona a la qual va destinada, tant si es tracta d’uns diagrames com d’un vídeo.
7. Història. No som els primers que aprenem a ensenyar a plegar. Moltes generacions d’educadors i alumnes han desenvolupat tècniques i idees didàctiques de les quals avui encara en podem aprendre molt. Conèixer-les ens ajudarà a trobar el nostre propi mètode.
  
Formador/a   Joan Sallas
  
Avaluació   Relació al disseny i el desenvolupament de l'activitat. atisfacció de les persones en relació al disseny i el desenvolupament de l'activitat. Aprofitament i transferència immediata d'aspectes relacionats
  
Requisits de  certificació   Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
Valoració positiva dels materials i/o evidències justificades del treball realitzat.
  
E-mail   crp-badalona@xtec.cat
  
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent